Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.

Tunjukkan kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

Oct 19, 2010

Stephen Hawking: God Didn't Create Universe

LONDON, England (CNN) -- God did not create the universe, world-famous physicist Stephen Hawking argues in a new book that aims to banish a divine creator from physics.

Hawking says in his book "The Grand Design" that, given the existence of gravity, "the universe can and will create itself from nothing," according to an excerpt published Thursday in The Times of London.

"Spontaneous creation is the reason why there is something rather than nothing, why the universe exists, why we exist," he writes in the excerpt.

"It is not necessary to invoke God to light the blue touch paper [fuse] and set the universe going," he writes.

His book -- as the title suggests -- is an attempt to answer "the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything," he writes, quoting Douglas Adams' cult science fiction romp, "The Hitch-hiker's Guide to the Galaxy."

2 Sep 2010



"Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun). Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran)."
Al-Baqarah: 17-18


"Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?"
Al-Anbiyaa': 30


"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; sama ada dari yang ditumbuhkan oleh bumi, atau dari diri mereka, ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya.

Dan lagi dalil yang terang untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang daripadanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita; Dan matahari, ia kelihatan beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya – seperti tandan yang kering. Matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing."

Yaa Sin: 36-40


Artikel:
  1. A Muslim Response To Stephen Hawking’s Latest Pronouncements About God
  2. Hamza Andreas Tzortzis | Comment: The Stephen Hawking Delusion
  3. TheWhitePath: Stephen Hawking Has a God As Well
  4. Allah Made Me An Atheist

No comments:

Post a Comment